Skip to main content

FREESWERK

Bij het gebruik van freeswerk voor het maken van onderdelen voor motorfietsen en bromfietsen zijn er verschillende stappen betrokken:

1. Ontwerpfase: Net als bij draaien begint het proces met een gedetailleerd ontwerp van het gewenste onderdeel. Dit ontwerp moet alle functionele en esthetische vereisten van het project omvatten. CAD-software wordt vaak gebruikt om het ontwerp te maken en alle noodzakelijke specificaties vast te leggen.
2. Materiaalkeuze: Nadat het ontwerp is voltooid, wordt het geschikte materiaal gekozen voor het onderdeel. Dit kan verschillende metalen, kunststoffen of composieten omvatten, afhankelijk van de toepassing en vereisten van het onderdeel.
3. CNC-programmering: Voor freeswerk wordt vaak gebruik gemaakt van CNC (Computer Numerical Control) machines. Het CAD-ontwerp wordt omgezet in CNC-programmacode, die de machine vertelt hoe het onderdeel moet worden gefreesd. Deze code bevat instructies voor het gereedschapspad, de snijsnelheid, de toevoersnelheid en andere parameters.
4. Freesbewerking: Tijdens het freesproces wordt materiaal verwijderd van een blok of plaatwerk om de gewenste vorm en afmetingen van het onderdeel te creëren. De CNC-machine beweegt het freesgereedschap langs meerdere assen om het materiaal nauwkeurig te bewerken volgens de specificaties van het ontwerp.
5. Nabewerking: Na het freesproces kan het onderdeel worden onderworpen aan nabewerkingen om de oppervlakteafwerking te verbeteren en eventuele resterende onvolkomenheden te verwijderen. Dit kan polijsten, schuren, of andere afwerkingsprocessen omvatten, afhankelijk van de vereisten van het onderdeel.
6. Kwaliteitscontrole: Net als bij draaien, worden tijdens het fabricageproces regelmatig kwaliteitscontroles uitgevoerd om ervoor te zorgen dat het onderdeel voldoet aan de specificaties en normen van het project. Dit kan dimensionale controles, materiaaltesten en visuele inspecties omvatten.
7. Assemblage en integratie: Nadat het onderdeel is gefreesd en gecontroleerd, kan het worden geassembleerd en geïntegreerd in het grotere project, zoals een motorfiets- of bromfietsontwerp. Hierbij wordt ervoor gezorgd dat het onderdeel correct functioneert en bijdraagt aan de algehele prestaties en esthetiek van het voertuig.

Met deze werkwijze kunnen unieke onderdelen worden gemaakt die perfect passen bij het specifieke project en voldoen aan de vereisten van functionaliteit, prestaties en esthetiek.